dijous, 13 de setembre del 2007

"...ET A PECATO MEO MUNDA ME"

Sobta, sorprèn i, segons com, fins i tot indigna en alguns casos el posicionament que adopta l'Església Catòlica en relació a determinats temes. És divulgada i coneguda la seua suprema ensopegada en comdemnar a Galileu Galilei i obligar-lo a retractar-se dels resultats de les seues investigacions (ensopegada de la qual no fa massa va reconèixer l'error comès, però amb els consegüents matisos i amb boca petita). Encara no entenc aquesta reticència de no voler acceptar la fecundació in vitro o la investigació amb cèl·lules mare, com altres assumptes que no vol sentir-ne ni parlar i que fa sortir de polleguera a la jerarquia catòlica. I com és sobradament sabut, una de les qüestions que més els obsessiona i els crispa és tot allò relacionat amb les relacions sexuals, sobretot si aquestes no estan destinades única i exclusivament a la procreació. En conseqüència abomina de qualsevol sistema anticonceptiu, des dels preservatius fins a les píndoles, i si no n'hi ha prou incideix en els efectes secundaris d'aquests sistemes o que, malgrat tot no s'impedeix la transmissió de malalties en el cas dels condons. Per contra, malgrat tolerar alguns sistemes d'anticopcepció naturals, per damunt de tot el que recomana és l'abstinència (així, qualsevol!).

Sens dubte és una posició que xoca i que ens pot semblar, apart de retrògrada i fora de lloc, ridícula i hilarant. Però com sol passar amb totes les religions, tot allò que és considerat pecaminós i/o prohibit i que aparentment no hi trobem cap raonament lògic que ho sustenti, tal com ens ha desmostrat l'antropòleg Marvin Harris (Vacas, cerdos, guerras y brujas o Caníbales y reyes, entre altres títols del mateix autor), en origen pot haver-hi una explicació, i en el nostre cas, ben senzilla. Abans de què existissin els mètodes profilàctics actuals i que la higiene personal s'estengués, la transmissió de malalties per via de les relacions sexuals era molt estesa, risc que augmentava encara més si aquelles es mantenien amb diferentes persones. Algunes d'aquestes malalties venèrees comportaven, fins i tot, la mort de qui les patia. A més cal sumar-hi, per al cas de les dones, que quedar-se embarassada suposava assumir un risc personal, molt més que en els nostres dies, donat que no poques parteres no superaven el part, eren víctimes d'infeccions o en restaven malmeses de per vida. Si ja representava un perill dins una relació matrimonial, amb un embaràs buscat i volgut, encara el feia més pervers quan es tractava d'un embaràs no desitjat per les conseqüències que pogués tenir. I si es recorria a la seua interrupció, a l'avortament, amb els mètodes i condicions en què es duia a terme molts cops era pitjor el remei que la malaltia. Al costat de tot això no hem d'oblidar la sort que corrien els nadons recent nascuts, des dels que naixien morts, passant pels que sobrevivien pocs dies fins als infants que no arribaven a la pubertat. Amb tots aquests elements negatius a l'abast, no era cap disbarat, tot el contrari, advertir sobre l'aspecte malèfic per les conseqüèncis que podien comportar les relacions sexuals en èpoques pretèrites. Però com sol passar, a aquestes consideracions primigènies de caràcter pràctic, se li van afegint les de caire religiós. Tot allò que es considera negatiu per a la persona, és pecaminós, és a dir, no és conforme amb el que dictamina la divinitat, essent la idea que perdura malgrat canviar els usos i els costums socials (i els mètodes profilàctics, per suposat). En el cas de l'Església Catòlica, la jerarquia manté aquest rebuig contra les relacions sexuals que no tinguin una finalitat reproductiva i menysprea i s'oposa als mitjans contraceptuals. Com també manifesta una significativa visceralitat contra l'avortament i les relacions homosexuals (i no cal dir-ho, contra el matrimoni entre persones del mateix sexe).

Hi ha una cosa que a mi particularment (i suposo que més gent) em fa certa gràcia. Quan hi ha una manifestació sigui contra l'avortament, contra les campanyes que promouen l'ús de preservartius o contra els matrimonis homosexuals (sota l'eufemisme, en aquest cas, que es defensa la família), sempre es veurà en llocs visibles a monges, bisbes i capellans, alguns fins i tot enarborant pancartes i lluint les pertinents enganxines. No deixa de ser curiós i divertit que siguin aquells que al seu moment van fer un vot d'abstinència (sexual) assolint el celibat, apareguin de forma explícita i donant la cara en aquest tipus d'actes reivindicatius, perquè al cap i a la fi les qüestions al·ludides no tenen perquè afectar-los en principi. Sens dubte que en la seua actitud hem de veure més aviat una acció evangelitzadora i moralitzant, de recordar què és allò negatiu i perniciós per a les persones, recolzant la seua posició en allò que dicta el dogma catòlic. Ho hem de veure, en el fons, com una actitud solidària, perquè tots plegats es preocupen i es manifesten per uns problemes que a ells teòricament no els afecten. Francament, per a unes qüestions que en última instància pertanyen a l'esfera de la intimitat de les persones, aquesta solidaritat, ho sento molt, em sobra.

diumenge, 9 de setembre del 2007

TOT S'HA QUEDAT "A CASA"

Les vacances d'estiu són sempre una bona oportunitat perquè un pugui dedicar-se amb més deteniment a la lectura. Pel que a mi respecta, aquesta oportunitat és veu incrementada quan faig un viatge per la quantitat de temps mort que em trobo al davant i que suposa una ocasió d'or per satisfer aquesta afició: les hores de viatge en tren, el temps d'espera a l'aeroport, el viatge amb l'avió, estones lliures als hotels... Així que en aquestes sortides estiuenques entre l'equipatge que m'emporto sempre hi acaba formant part un o dos llibres (al marge de les consabudes guies dels llocs que vaig a visitar). Aquestes passades de vacances, els meus companys de viatge de paper i lletra han estat el recull de narracions breus Estius a l'Ebre i el primer volum de les obres completes d'Artur Bladé i Desumvila, que comprèn les narracions Benissanet i Gent de la Ribera d'Ebre.

Fou una casualitat que Estius a l'Ebre vaig adquirir-lo just el dia abans d'anar-me'n de viatge. Sabedor de la seua publicació, vaig estar esperant que un dia o altre acabés en les prestatgeries d'una de les notres llibreries, a no ser que l'aconseguís en un altre indret durant alguna sortida del poble. Vet aquí que el dissabte abans d'emprendre la partida, allí vaig trobar-me'l, a la Llibreria Bagés, en anar a buscar el diari. No vaig dubtar ni un segon en comprar-lo i així fou com aquest recull de vint-i-un relats d'autors ebrencs esdevingués, in extremis, una de les meues lectures de les vacances d'enguany. Val a dir que hi ha de tot, des de narracions de gran qualitat fins a altres que, amb tot els respectes i des de la meua modesta opinió, deixen molt a desitjar. No obstant en destacaré alguns, començant com no podia ser menys pels escrits pels dos autors flixencs que han participat en el recull, Albert Guiu i Laura Mur. Albert, amb "L'estiu dels fruits", ens fa una evocadora descripció d'episodis de joventut al voltant de l'estació estiuenca a Flix. Laura Mur -"Un partit en solitari"- narra la història d'un barquer del nostre poble i li serveix per fer-se ressò d'un dels episodis més tràgics ocorreguts a Flix com fou el naufragi de la barca als anys quaranta. Apart d'altres que em van cridar l'atenció, faré menció del relat de l'amic Xavier Garcia -"Travessant l'Ebre per Ascó"-, del de Francesca Aliern -"Una carta", per cert inclòs com una separata a dins del llibre- i el de Rafel Duran, "Gràcies per la propina". Sens dubte, n'hi ha d'altres que no he dit que són millors que la darrera narració que he referit, però la qual destaca sobretot pel seu to humorístic i sarcàstic; el llegí durant el viatge de tornada a dalt de l'avió i en un moment donat recordo que no vaig poder contenir un esclat de riure, provocant les mirades curioses dels altres viatgers que hi havia la meu voltant.

L'altre llibre, com he indicat, fou el primer volum de les obres completes d'Artur Bladé. Durant el llarg temps d'espera al Prat i les hores de viatge d'anada amb l'avió vaig llegir-me d'una tirada Benissanet, la primera de les narracions. La segona, Gent de la Ribera d'Ebre, marcà d'alguna manera el final de les meues vacances, ja que fou la lectura de la tornada, al marge que vaig finalitzar-lo estant ja a casa. Poca cosa afegiré al respecte d'aquest volum, ja que voldria dedicar una entrada sencera del bloc a Artur Bladé i Desumvila i per tant el comentari sobre aquestes obres el deixaria per més endavant (i per no fer-me repetitiu).

Com es pot comprovar han estat autors del territori els que han protanitzat les meues lecures de les vacances. Si hi sumem que començaments de l'estiu vaig llegir-me La clau Gaudí, d'Andreu Carranza, i el recull de poesies Formigues, de Josep de Flix, i molt abans, al març, enmig de l'obligada estada a casa a causa de la grip, vaig poder gaudir de l'inèdit recull Versos de la guerra i de l'exili, d'Artur Bladé, i del colpidor De la mà de la meva filla, d'Albert Guiu. Resumint, pel que fa autors i obres, aquest any tot s'ha quedat a casa pel que a mi respecta. Amb tot hi ha hagut alguna excepció a la regla, com el dens, però interessant i magnífic llibre de Claudio Magris, El Danubi.