dilluns, 20 d’agost del 2007

QUÈ N'HEM TRET FINS ARA?

Fa dos setmanes entrava en servei el nou viaducte de la carretera N-420 sobre el riu Asmà, al terme de Garcia, posant fi a un dels colls d'ampolla d'aquest vial. Personalment ha estat una bona notícia com a usuari freqüent d'aquesta carretera, doncs per a quants de nosaltres no ha estat una experiència angoixosa l'espera de poder travessar l'antic pont, espera que en dies de trànsit intens podia allargar-se ben bé més de cinc minuts. Vaig tindre la l'oportunitat de fer ús de la nova infrastructura la setmana passada i experimentar l'alleujament que representa poder estalviar-se finalment l'inoportuna pèrdua de temps que comportava haver de complir i respectar les preferències de pas. Les futures variants de Falset (amb un impressionant viaducte) i de Riudecols acabaran amb els dos colls de botella que resten pendents i que permetran que la comunicació per carretera entre el Baix Camp i la Ribera d'Ebre a través del Priorat, sigui molt més ràpida i accessible.
Des de fa uns vint anys, el millorament de les comunicacions per carretera ha estat una realitat, i Flix n'ha estat una de les poblacions més beneficiades. S'inicia tot plegat (dins el que avui és la C-12, l'Eix de l'Ebre) amb l'obertura del tram de carretera de Flix-Maials (1987) i el subsegüent arranjament del tram Maials-Lleida (1995) van reduir en distància i en temps el trajecte entre el nostre poble i la capital del Segrià (els famosos trenta minuts, que no són tals a velocitat normal). El 1988 una altra infraestructura vial molt propera, el tram Flix-Ascó, restava també arranjada, deixant en l'oblit aquell malson de corbes que caracteritzaven l'antiga carretera. Posteriorment, també es duria a terme el millorament de la comunicació entre Riba-roja i la nostra població, cosa que beneficiava encara més la comunicabilitat de Flix envers els pobles del seu entorn. Caldria afegir l'arranjament del tram Vinebre-Garcia (2005), els esmentats més amunt de la N-420 i altres més puntuals que s'han anat realitzant, per poder constatar el gran canvi experimentat en la comunicació per carretera, tant pel que fa a la nostra comarca i Flix en concret. Del suplici que representava fa uns anys agafar l'automòbil o un autocar per al transport per carretera, s'ha passat a una situació en què un no s'ho pensa dos vegades en fer ús d'aquestes infraestructures. Certament que tot és millorable, però per damunt de tot crec que n'hem sortit guanyant i molt pel que fa a comunicabilitat.
Fins ara he enfocat el tema gairebé des punt de vista de com ha canviat la situació per als usuaris de les comunicacions de carretera d'aquest territori. Però també caldria veure com ha estat l'impacte de l'arranjament de tots aquests vials com a incentiu. Potser és una qüestió que caldrà deixar que passi més temps per poder constatar si ha tingut un efecte real i important en el nostre territori, sobretot en sectors econòmics que tot just s'han començat a desenvolupar, sobretot els relacionatas amb el turisme. A Flix no ens falten recursos a oferir, alguns ja plenament consolidats (la Reserva Natural de Sebes), i altres potencialment molt interessants un cop s'hagi assolit el seu arranjament i poder-lo ofertar amb condicions per a la seua visita (el Castell Nou, els jaciments arqueològics), al marge d'altres indrets i paratges prou emblemàtics i bells del nostres poble, com el pas de barca, la zona dels xops, l'ermita del Remei i el seu entorn i el casc antic. Amb tot, se segueix punxant en l'oferta de restauració, un complement necessari per a l'activitat turística.
Un altre sector per al que la bona comunicabilitat hauria de ser un bon incentiu és el del comerç, el qual tampoc acaba d'enlairar-se com seria desitjable. Flix podria esdevenir un pol d'atracció comercial per a les poblacions del voltant si disposéssim d'un teixit adient i emprenedor. La sensació que en tinc és que, de moment, això no és tal, que els efectes del millorament de les comunicacions no han estat precisament del tot positius per al comerç local: més que convertir Flix en un nucli comercial d'àmbit comarcal rellevant, el que ha possibilitat és tindre més a l'abast altres nuclis més importants (Lleida, Reus, Tarragona) amb una oferta molt més variada. Conseqüentment, són (som!) molts els flixencs que en cas de necessitat agafem el cotxe i ens desplacem a alguns d'aquells centres per fer determinades compres. El bo del cas és que botiguers de casa nostra que clamen al cel per aquest fenòmen, resulta que són ells els primers en efectuar la compra d'alguns productes per al seu ús particular fora de Flix (bona forma de predicar amb l'exemple!). Amb tot, després d'un temps de sentir el contrari, últimament les notícies que ens arriben en referència a aquest sector al nostre poble, és el de l'obertura de nous locals comercials. És de desitjar que no sigui un fet conjuntural i que impliqui un canvi de tendència.
Més complicat és que aquesta disposició de millors comunicacions incentivi la instal·lació de noves activitats per part d'empreses forànies, tenint en compte que hi juguen altres factors. Recordo que no fa massa anys, en un full publicitari editat pel Polígon Industrial "La Devesa", s'incloïa com a un dels principals actius la comunicació terrestre, especificant a més la proximitat a l'accés a les autopistes (AP-7, AP-2) i a l'eroport de Reus (si s'hagués editat fa poc, segurament s'hi hagués afegit l'estació de l'AVE de Lleida). Potser no és tot el que es desitjaria, però sí hi hagut la implantació d'algunes activitats a Flix, la presència de les quals es pot deure, ni que sigui en una petita part, al gaudiment d'aquesta comunicabilitat: és clar en el cas de les dos cadenes comercials (Intermarche, Guissona), hi pot estar fortament vinculat a la fàbrica de Recuprot i el molí d'oli que hi ha al polígon de la Devesa, i també d'alguna manera la planta d'Inquide, a dins del polígon químic. Què hi podria haver més cosa és indubtable, però opino que és un aspecte en què, en agradi reconèixer-ho o no, estem en desavantatja respecte a altres indrets molt més atractius tant en comunicacions com en altres incentius. No obstant, no hi ha res tancat en aquest aspecte, i la comunicabilitat no és tan sols l'únic valor que condiciona la instal·lació de noves activitats, com bé ho demostra la construcció de la central fotovoltaica.
Finalment, voldria apuntar un altre fenòmen que vindria lligat a aquesta disposició de bona comunicació. D'un temps cap a aquí s'han estat duent a terme diverses obres d'importància al nostre terme amb una afluència de treballadors de fora del poble (contrucció del reg de les Garrigues-Sud, arranjaments de carreteres), a més dels cíclics treballs de recàrrega dels grups nuclears d'Ascó. Possiblement sigui una sensació meua, però si en altres anys aquests tipus d'activitats comportaven que el nostre poble comptés durant un temps amb un agument de la població flotant (sols calia passejar-se pel carrer al tardet per comprovar-ho), darrerament això no es nota, almenys amb la intensitat de llavors. On fa cap aquest personal mentre dura l'activitat en qüestió? Vull imaginar-me que molts s'allotgen en indrets de la costa o propers a aquesta, a no ser que siguin alguns procedents d'aquests llocs. Abans sí què era una experiència angoixosa haver-se de desplaçar per les antigues carreteres i el temps que s'havia d'invertir. Ara, de la costa cap a aquí, com a molt representa tres quarts/una hora de viatge (hi ha habitants de Barcelona que sense sortir del perímetre de la ciutat, inverteixen molt més temps per anar al seu lloc de treball). Amb tot, també he conegut el cas invers, és a dir, habitants de Flix que de forma habitual o temporal es desplacen cap a altres indrets, i van i tornen cada dia, circumstància facilitada tanmateix per la disposició d'uns vials terrestres millorats.
Naturalment que en tots els casos exposats, tant en sentit positiu com en negatiu, caldria afegir-hi molts altres factors que han influït o influeixen en què una determinada activitat pugui assolir èxit o no acabi de tirar endavant com caldria. Amb tot, el millorament de les comunicacions per carretera té un pes important i és un actiu a tindre en compte en qualsevol activitat que suposi un benefici i un avenç per a la nostra població.