Una de les dificultats que han d'afrontar els responsables d'aquests tipus de cinema és el de l'ambientació, el de reflectir el més fidelment possible tots els detalls de context històric que envolten els personatges de la trama. No és una tasca fàcil, complicant-se més conforme va més antiga és l'època a què fa referència l'argument. Sens dubte que dins d'aquests gènere s'hi encabeixen pel·lícules de qualitat diversa i això també hi influeix en la seua fidelitat al temps històric que es vol recrear.
Sí he pogut observar (almenys, aquesta és la sensació que tinc) que en les produccions que podem anomenar de qualitat, o que com a mínim pretenen ser-ho, s'ha anat guanyant amb el pas del temps pel que fa a l'ambientació històrica. Amb tot, em passa que quan descobreixo algun element fora de lloc, totalment anacrònic, tot i que la pel·lícula pugui estar ben feta en general, em produeix una certa sensació de desencís, ni que sigui momentània. I no em refereixo a fets anecdòtics com el legionari romà amb rellotge de polsera, l'avió comercial sobrevolant el cap de Brad Pitt a Troia o els calçotets negres de Mel Gibson a Braveheart. Tampoc entraré a valorar l'ambientació de la pel·lícula 300, que tot i fer referència a uns fets històrics, està basada en última instància en un còmic i així s'ha volgut reflectir, perquè no s'aguanten en lloc els guerrers immortals-ninja, el rinoceront de combat ni un rei Xerxes amb aspecte de drag queen a mig maquillar. Em refereixo sobretot a l'aparició d'objectes, edificis o altres elements relacionats amb la trama que res tenen a veure amb l'època que es vol reproduir. Un d'aquests elements que més vegades he trobat és un arma: la ballesta.
Sí he pogut observar (almenys, aquesta és la sensació que tinc) que en les produccions que podem anomenar de qualitat, o que com a mínim pretenen ser-ho, s'ha anat guanyant amb el pas del temps pel que fa a l'ambientació històrica. Amb tot, em passa que quan descobreixo algun element fora de lloc, totalment anacrònic, tot i que la pel·lícula pugui estar ben feta en general, em produeix una certa sensació de desencís, ni que sigui momentània. I no em refereixo a fets anecdòtics com el legionari romà amb rellotge de polsera, l'avió comercial sobrevolant el cap de Brad Pitt a Troia o els calçotets negres de Mel Gibson a Braveheart. Tampoc entraré a valorar l'ambientació de la pel·lícula 300, que tot i fer referència a uns fets històrics, està basada en última instància en un còmic i així s'ha volgut reflectir, perquè no s'aguanten en lloc els guerrers immortals-ninja, el rinoceront de combat ni un rei Xerxes amb aspecte de drag queen a mig maquillar. Em refereixo sobretot a l'aparició d'objectes, edificis o altres elements relacionats amb la trama que res tenen a veure amb l'època que es vol reproduir. Un d'aquests elements que més vegades he trobat és un arma: la ballesta.

Tornant al món del cinema, hi ha més d'una pel·lícula on l'aparició de la ballesta ha estat del tot desafortunada, ja no per la crueltat dels seus efectes, sinó també perquè sorgeix en un context totalment fora de lloc, fora dels àmbits històrics i geogràfics que s'han exposat més amunt. Especialment, voldria fer menció de dos films on el sorgiment repentí de ballestes es deixa sentir com una autèntica patada. Un és Gladiator, que considero una bona pel·lícula, encara que millorable en alguns detalls. L'altra, és un bodrio anomenat King Arthur (El rei Artur).
Si fa no fa, tothom haurà vist Gladiator, per tant no és qüestió d'entrar en detalls so

El cas de King A
