No és, però, a aquesta qüestió de les creences on vull anar a parar, sinó a altra si es vol més coneguda, com és el de la violència. I ja no la que es generà als camps de concentració de d'extermini, sinó de la que es van valdre des d'un primer moment els nazis primer per accedir al poder i, tot seguit, per a exercir-lo. Mètodes violents amb l'objectiu d'intimidar i atemorir els adversaris polítics, però també per demostrar tothom qui manava i qui tenia el poder. Mètodes violents que s'exercien gairebé sempre sense que hi hagués cap motiu, pel mer fet de tal persona o tal col·lectiu era considerat desafecte o nociu per al règim, diferent en definitiva. Els apallissaments, l'assalt, la destrucció i el robatori de llars, eren pràctiques habituals, fins arribar a la detenció i l'assassinat. No hi havia cap mena de garantia per tota aquella persona que no fos del grat dels nazis. L'historiador Michael Burleigh (El Tercer Reich, 2002), explica com en moltes ocasions els detinguts, després de les consabudes pallisses, eren portats davant dels tribunals. Amb tot, els magistrats en alguna ocasió dictaminaven que la persona jutjada era innocent i es decretava la seua llibertat. Però poc li durava l'alegria de la llibertat recuperada, ja que a la sortida de les instàncies judicials l'esperava l'escamot de SA per propinar-li novament una pallissa i recordar-li qui manava. Resumint, una situació d'indefensió absoluta i de terror fou a la que es van veure abocats tots els opositors i els considerats infrahumans pel règim nazi. Aquesta degradació i manca de drets de la persona assoliria el seu més terrible súmmum als camps d'extermini.
Qualsevol pot arribar a pensar que un règim tan repressiu disposà d'un aparell burocràtic impecable en organització i sobretot en relació al control de les persones. Pel que es veu, res més lluny de la veritat. Segons els estudis d'Ian Kershaw (tan en la seua magnífica biografia sobre Hitler, 1999-2000, com en el reportatge dirigit per ell, Nazis. Un avís de la Història, 1997), la burocràcia de la dictadura nazi era bastant caòtica, desorganitzada. Un dels trets d'aquest caos era l'encreuament de competències entre els organismes de govern, de tal manera que van sovintejar els enfrontaments entre els jerarques. De fet, les diferències entre personalitats i institucions de l'Alemanya nazi són prou conegudes: entre l'exèrcit i el partit nazi (NSDAP), entre les milícies de les SA i les SS i els seus respectius caps (Ernst Röhm i Heinrich Himmler), diferències entre ministeris, disensions entre jerarques nazis (els dos esmentats, més Hermann Göring, Rudolf Hess, Joseph Goebbels, Martin Bormann, etc.). Diferències per damunt de les quals hi havia l'autoritat indiscutible d'Adolf Hitler. En altres paraules, per damunt del caos organitzatiu hi havia la figura del führer qui posava tot plegat en el seu lloc, apareixent com el garant de l'ordre. Llavors, com es podia dur a terme l'acció d'un sistema tan repressiu enmig de tant desgavell? Cal pensar que la impopular i temible Gestapo no va arribar a tindre uns mitjans suficients, ni materials ni humans, per poder dur a terme un control total i absolut de la població. Sí en canvi, tingueren un paper important les delacions de la població alemanya afecta al règim, que no era poca...
Repressió i violència en defensa de què? Si veiem que buscaven en el fons els nazis, no era solament l'enfortiment i el progrés d'Alemanya, sinó per damunt de tot aconseguir la supremacia i el domini de la raça ària sobre la resta dels éssers humans i el món sencer. Si ho analitzem fredament, buscaven assolir un no-res. Violència del no-res, en definitiva. Quina barreja més absurda i temible alhora! Quina esgarrifança pensar que quelcom com això hagués pogut aconseguir el domini mundial! Perquè els hi va anar de ben poc...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada