Al Nadal l'únic que perdura són els continus àpats que es consumeixen al llarg de les festes, no sols els familiars, sinó també que cal sumar-hi els que fan amb les amistats, amb els companys de feina, els que organitzen entitats, etc, i també l'intercanvi de regals. Són restes de l'antiga celebració de les Saturnàlies, festes en honor a Saturn, déu de l'abundància i la felicitat, durant les quals fins i tot els esclaus gaudien d'una certa llibertat per fer el que volguessin. D'aquesta disbauxa de tints carnestoltencs podem trobar-hi indicis en altres tradicions com els pessebres (la figura del caganer) o en certs personatges de la representació dels Pastorets. Símbol de l'abundància ho és el Tronc de Nadal, el qual tanmateix comporta altres elements contradictoris i de perversió: se l'ha de colpejar perquè aporti els seus regals, a més que aquests, recordem-ho, els dóna cagant. A Flix també hi havia un costum, perdut fa molts anys, com el de fer esclatar les bufes de maitines (bufetes de porc unflades d'aire) durant la Missa del Gall, un element de tints burlescs que contrasta amb la serietat de la cerimònia religiosa. Altres tradicions amb característiques carnestolenques dins el cicle nadalenc són la de l'Home dels Nassos i la cavalcada dels Reis d'Orient (que són també repartidors de regals).
Sant Antoni és una altra de les festivitats on perviuen elements d'inversió i transgressió, tot i que alguns també s'han perdut. Com bé sabem, Sant Antoni és considerat el patró dels animals, atribut que per a molts estudiosos amaga un sentit burlesc i transgressor. Trobem igualment els àpats abundosos, que en diversos indrets, i entre ells Flix, se celebren a l'aire lliure, desafiant el fred de la nit al voltant de les fogueres. Aquest desafiament al clima (quan l'actitud normal hauria de ser estar ben resguardat a dins de llar) hi ha qui hi veu també com un element de transgressió. Al mateix temps, el foc té també una funció de catarsi, de treure'ns de damunt allò que ens fa nosa, i quants no han aprofitat les fogueres de Sant Antoni per cremar mobles vells i altres andròmines que els feian nosa. A Flix també fa anys durant aquesta festa la gent es disfressava, costum però també que s'ha perdut (jo encara ho he arribat a veure!).
L'aspecte d'inversió és ben evident a la festa de Santa Àgueda, sobretot antigament quan el patriarcalisme i la dominació de l'home envers la dona era una realitat evident. Durant Santa Àgueda les dones assoleixen un protagonisme absolut, és el dia en què manen (hi ha llocs on es nomena una alcaldessa) i els és permesa tota llibertat. La gastronomia també hi és força present. A molts pobles s'elaboren coques i pastissos típics d'aquesta festa. A Flix, després de la missa de Santa Àgueda, es reparteixen uns panets (una mena de bollos) a totes les assistents, i entre les activitats que celebren, els aperitius, els dinars i els berenars tenen una presència especial. Tanmateix, la disfressa d'alguna manera hi és present, amb un dels símbols per execel·lència d'aquesta festa com són els mantons que llueixen les dacteres.
Sens dubte que el Carnaval és un compendi de festa d'inversió, de transgressió i de perversió. Marca el final de tot el cicle que s'inicia al Nadal, de forma apoteòsica. Tot i que a Flix ja portem molts anys celebrant-lo, no té la solidesa i ni el caliu d'altres indrets on té un arrelament secular. Amb tot, alguns dels seus trets més característics han cuallat: les disfresses, la disbauxa al carrer, i la figura esperpèntica del Rei Carnestoltes qui aprofita a fer un pregó on la grolleria més descarnada i la crítica a determinats esdeveniments i personatges del poble acostumen a ser-hi presents.
---------------------------------------
BIBLIOGRAFIA
Joan Prat i Jesús Contreras, Les festes populars
Noemí Sans, "Elements carnestoltencs en el Sant Antoni dels Països Catalans", a Actes de les primeres jornades d'estudi sobre la Festa de Sant Antoni als Països Catalans.
2 comentaris:
...La casa on jo vaig créixer, a la raval, estava situada al mig dels horts, entre ella i les últimes cases del poble hi havia una sénia que ja no es treballava, estava destinada a edificar-hi, allò era un paradís per a nosaltres: grans arbres com els que abans hi havia als horts, bancals on fer-hi camps de futbol, la sèquia..., era un lloc envejable per jugar-hi. Aquell terreny ens va proporcionar durant uns quants anys molta llenya per a la foguera de Sant Antoni, un dia, per cert, molt esperat. Dies abans anàvem arreplegant la llenya i preparant la foguera, al tardet del dia assenyalat l’enceníem, després ens obrien els baguls de roba vella i ens disfressàvem, anàvem a visitar les altres fogueres, si podíem les saltàvem i després fèiem el ressopó, on més d’un va agafar la seva primera trompa. Per aquelles dates hi havia, de vegades, un altre fet esperat per l’insoli’t que era, et llevaves al matí i notaves que quelcom estrany hi havia a l’ambient, un silenci, una quietud, ni un ocell cantava, els sorolls eren apaivagats per alguna cosa fora del normal, llavors guaitaves per la finestra i, quina meravella, tot era cobert de neu... (Fragment de "Olor d'amic").
Bon article company!
per cert, els bollos de les àquedes són com un pit, amb mugrò inclòs...
Gràcies pel comentari, Jaume. Pel que dius de la forma dels "bollos" de Santa Àgueda té una explicació, com imagino que coneixeràs: el martiri que se sotmeté a aquesta santa fou el d'amputar-li els pits. No és estrany, per tant, que essent aquests un dels elements físics més identificatius del sexe femení, Santa Àgueda hagi assolit el seu patronatge.
Publica un comentari a l'entrada