dijous, 1 de maig del 2008

LLUMS I OMBRES DEL TRÀNSIT



Dos notícies relacionades amb el trànsit han tingut un especial ressò en els dos últims dies. Una pel que fa a les nostres contrades, com és la inauguració de la variant de Falset. L'altra és l'entrada en vigor de la nova normativa que penalitza contundentment a aquells que condueixin sense haver obtingut el permís de conduir o estiguin privats de la conducció per haver perdut tots els punts.

La primera notícia, sens dubte, és del tot positiva. Qui més qui menys en els seus viatges cap a Reus o Tarragona ha fet ús de la N-420, i ha experimentat la situació angoixosa que suposa el pas per Falset, sobretot a l'hora d'haver de creuar el costerut i estret carrer el qual, a més a més, era de sentit preferent, havent-se d'efectuar obligades aturades en espera del pas d'altres automòbils. A banda, el pas per l'interior de Falset obligava també a estar a l'aguait dels possibles vianants que desitgessin creuar el carrer pels diversos passos zebra (i que estaven en el seu dret per fer-ho per aquests llocs). Com a fet anecdòtic, recordo com fa uns anys un camioner estranger no va adonar-se de l'existència de la ruta alternativa que hi havia per a vehicles pesants, i va trobar-se amb el seu voluminós camió al davant del coll de botella que suposava el citat carrer. La nova variant voreja i evita el pas per l'interior del nucli urbà de Falset, amb la qual cosa s'agilita la circulació i es guanya temps, entre altres avantatges. L'altra conseqüència, important a nivell més general, ajuda a revitalitzar i a potenciar encara més els lligams que la nostra comarca manté amb l'àrea del Camp de Tarragona. Amb aquesta obra, i la inaugurda l'any passat (el nou viaducte sobre el riu Asmà), s'han solventat dos dels principals esculls d'aquesta via de comunicació. Sols falta la variant de Riudecols perquè desaparegui un l'altre dels principals obstacles que restaven en aquesta carretera. Sols retarà com a principal problema determinats trams del traçat, però res a veure amb les tristament famoses corbes de Falset encara existents no fa massa anys.

Les noves mesures de trànsit representen segons com es miri una notícia negativa. Negativa pel fet que la seua entrada en vigor ha estat motivada per l'incivisme que regna a les nostres carreteres per part de un bon nombre de conductors. Hi ha tendència a confondre la mà dura i les mesures dràstiques en l'aplicació de la llei amb autoritarisme. Però res hi ha d'això si el que s'intenta és la preservació de la integritat física de les persones, evitant i penant conductes que en suposin un perill i exercint-ho dins d'uns paràmetres que respectin els drets per a tothom. En la qüestió del trànsit, després de totes les malifetes de tràgiques conseqüències que hi ha hagut (i malaurament hi ha) a les carreteres, i havent estat jo mateix testimoni d'innnombrables imprudències, he aprovat sempre les mesures contundents contra els infractors del trànsit. Les normes de conducció no són altra cosa que un seguit convencions per facilitar la circulació de vehicles. Fa dos anys quan entrà en vigor del sistema del permís de conduir amb punts, fos per prevenció, fos per incertesa del que podria passar, durant les primeres setmanes sorprenia anar per carretera. Gairebé ningú no sobrepassava la velocitat, no es veien avançaments temeraris, a les cues es guardaven les distàncies, etc. Donava la sensació de què tot era molt més previsible i que es circulava millor. En última instància, s'estava circulant complint la norma, ni més ni menys. Però com dic, fou les primeres setmanes. Actualment, les imprudències i les actituds temeràries tornen a ser moneda comú a les nostres carreteres. Per tant, no està de més que hi hagi un enduriment en les sancions que s'imposen als infractors i fer veure que tot aquell que incompleix la norma posant en perill no sols la seua pròpia integritat, sinó la de la resta d'usuaris de vehicles i vianants, simplement està delinquint, o el que és el mateix, qui infringeix és un o una delinqüent. Sona fort, però és així, tal qual. Val a afegir, però, que les causes de la sinistralitat a les carreteres no són sempre degudes al factor humà, sinó que hi poden intervenir altres factors: el mal estat de les vies, la senyalització deficient, la presència sobtada d'animals, els fenòmens naturals, etc.

Les dos qüestions comentades tenen en comú la seua destinació final: la millora de la circulació vial. Cal eradicar tot allò que representi un obstacle per a la bona conducció, i per tant benvingudes siguin les mesures que així ho possibilitin.